7.5.Såfremt bestilleren selv ønsker at tilvejebringer papir eller andet til leverancen, skal dette produkt på forhånd godkendes af leverandøren.
7.6.Såfremt bestilleren selv tilvejebringer papir eller andet til leverancen, hæfter leverandøren ikke for fejl eller mangler, der kan henføres dertil. Ligeledes hæfter leverandøren ikke for mangler ved det færdige produkt, der kan henføres til bestillers papirvalg eller andet ved leverancen.
7.7. Har bestiller taget leverancen helt eller delvist i anvendelse på reklamationstidspunktet, er bestiller afskåret fra at hæve. Bestiller kan således i sådanne tilfælde alene opnå en aftalt eller ved domstolsprøvelse fastsat dekort.
7.8. Såfremt bestiller berettiget hæver købet, vil erstatning eller omtrykning af leverancen være betinget af, at den eller de leverancer, der måtte være fejlbehæftede, tilbageleveres til leverandøren.
8. ANSVAR
8.1. I tilfælde af forsinkelse og i tilfælde af mangler ved det leverede har leverandøren intet ansvar, hvor forsinkelsen eller manglen skyldes fejl i eller beskadigelse af produktionsudstyr, der bevisligt har forårsaget forsinkelse eller beskadigelse af produktionen, i tilfælde af arbejdskonflikter af enhver art og i øvrigt enhver omstændighed, som leverandøren ikke er herre over, såsom brand, vandskade, naturkatastrofer, krig, mobilisering, eller uforudsete militærindkaldelser af tilsvarende omfang, rekvirering, beslaglæggelse oprør, uroligheder, valutarestriktioner, mangel på transportmidler, almindelig vareknaphed, restriktioner på drivkraft, eksport- og importforbud og anden lignende force majeure situation.
8.2. Forsinkelse eller mangelfuld leverance er omfattet af den i pkt. 8.1. omhandlede ansvarsfrihed, hvis årsagen til en benyttet underleverandørs forsinkelse eller manglende udførelse er en af de i pkt.
8.1. nævnte omstændigheder eller ophør af underleverandørens virksomhed.
8.3. I tilfælde af forsinkelse af eller i tilfælde af mangler ved det leverede hæfter leverandøren ikke for bestillerens driftstab, tab af avance eller andet indirekte tab, herunder tab som følge af bestillerens retsforhold over for tredjemand.
8.4. Leverandøren er ansvarlig i tilfælde af, at et leveret produkt forårsager personskade eller volder skade på ting, hvis den pågældende genstand efter sin art sædvanligvis er beregnet til ikkeerhvervsmæssig benyttelse og hovedsagelig er anvendt af skadelidte i overensstemmelse hermed. Leverandøren er kun ansvarlig for erhvervstingskade, hvis det dokumenteres, at skaden skyldes, at han eller hans folk har begået fejl, der ikke burde have været afværget ved bestillerens kontrol af de leverede produkter. Leverandøren er dog aldrig ansvarlig for skade, der forvoldes på bestillerens eller andres produktion, på produkter, der emballeres i/etiketteres med de leverede produkter, eller på ting, i hvis fremstilling disse produkter indgår, medmindre det dokumenteres, at der fra leverandørens side er handlet med grov uagtsomhed. Leverandøren hæfter aldrig for driftstab, avancetab og andet indirekte tab. I tilfælde af, at leverandøren i anledning af en erhvervstingskade bliver pålagt et ansvar over for tredjemand, der rækker ud over de fastsatte grænser for leverandørens ansvar, er bestilleren pligtig at holde leverandøren skadesløs herfor, herunder også for afholdte såvel som idømte sagsomkostninger. Leverandørens ansvar efter nærværende bestemmelse kan aldrig være mere vidtgående end ansvaret fastsat i den til enhver tid gældende produktansvarslov.
8.5.Leverandøren har intet ansvar for bestillerens manglende hjemmel til reproduktion, mangfoldiggørelse eller udgivelse af skrift, billeder, tegninger, mønstre, illustrationer, tekster, varemærker, andre forretningskendetegn og øvrigt vareudstyr, derunder formgivning eller andet, der kan være underkastet tredjemands rettigheder. Pådrager leverandøren sig ansvar overfor tredjemand i anledning af bestillerens manglende hjemmel til udnyttelse af tredjemand tilkommende rettigheder, er bestilleren forpligtet til at holde leverandøren skadesløs for et sådant ansvar.
8.5.1. Leverandøren påtager sig ikke at kontrollere, hvorvidt bestilleren har hjemmel til reproduktion, mangfoldiggørelse eller udgivelse af skrift, billede, tegninger, mønstre, illustrationer, tekster, varemærker, andre forretningskendetegn og øvrigt vareudstyr, derunder formgivning eller andet, der kan være underkastet til tredjemands rettigheder. Leverandøren påtager sig ligeledes ikke noget ansvar for eventuel overtrædelse af gældende lovgivning i relation til førnævnte forhold.
8.6. Leverandøren har intet ansvar for tab eller beskadigelse af ejendom, som f.eks. originaler, materialer o.l. som ikke er leverandørens, men som er overladt denne af bestilleren med henblik på løsning af en aftalt opgave, eller med henblik på opbevaring, herunder på opbevaring af arbejder, leverandøren har udført, jf. pkt. (2.4.3) Leverandøren er dog ansvarlig, såfremt det godtgøres, at tabet eller beskadigelsen skyldes grov uagtsom adfærd udvist af leverandøren eller hans folk. Bestilleren er berettiget til for egen regning at forsikre nævnte ejendom/genstande imod skade og undergang.
9. UNDERLEVERANDØRER
9.1. Leverandøren er berettiget til helt eller delvis at lade arbejde udføre hos underleverandører.
9.2. Såfremt leverandøren vælger at benytte en eller flere underleverandører, berettiger disse underleverandørers forsinkelse leverandøren til en tilsvarende forlængelse af fristen for levering til bestilleren. Såfremt en leverance fra en valgt underleverandør er behæftet med mangler, er leverandøren berettiget til en forlængelse af fristen for levering til bestilleren svarende til det tidsrum, der medgår til underleverandørens præstation af mangelfri ydelse.
9.3. Leverandøren er forpligtet til, straks efter konstateringen af, at en forsinkelse m.v. som beskrevet i pkt. (9.2.) foreligger, at informere bestilleren herom samt om tidsfristforlængelsens anslåede omfang.
9.4. De i (9.2.) beskrevne tidsfristforlængelser berettiger ikke bestilleren til at gøre nogen form for misligholdelsesbeføjelser gældende.
10. PERIODISKE SKRIFTER
10.1. Hvis der med bestilleren af periodiske skrifter/løbende kontraktforhold ikke er truffet anden aftale, gælder en opsigelsesfrist på 3 måneder for måneds- og kvartalsskrifter og 6 måneder for uge- og 14-dages skrifter.
11. LOVGIVNING
11.1. Dansk lovgivning herunder Købeloven finder anvendelse på nærværende aftale i det omfang, retstilstanden ikke er fastlagt i aftalens tekst eller i nærværende salgs- og leveringsbetingelser.
12. TVISTLØSNING
12.1. En eventuel tvist vedrørende aftalens fortolkning eller vilkårenes opfyldelse og håndhævelse kan alene indbringes for danske domstole i overensstemmelse med danske værnetingsregler.
12.1.1. Parterne skal søge alle konflikter løst ved direkte forhandling parterne i mellem.
12.1.2. Hvis parterne ikke kan løse en konflikt ved direkte forhandling, skal konflikten søges løst ved mediation.
12.1.3. Hvis ikke parterne inden 14 dage efter, at en af dem har fremsat ønske om mediation, er blevet enige om, hvem der skal være mediator, kan enhver af parterne anmode Mediato-radvokater, c/o Advokatsamfundet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K, om at bringe en mediator i forslag.
12.1.4. Mediationen skal finde sted i overensstemmelse med den til enhver tid gældende standardaftale for mediation fastsat af Mediatoradvokater, foreningens etiske regler og reglerne om god advokatskik.
12.1.5. Hvis konflikten ikke er løst ved mediation inden otte uger efter, at der blev fremsat ønske om mediation, er hver af parterne berettiget til at kræve konflikten afgjort endeligt og bindende ved voldgift i henhold til Dansk Voldgiftsinstituts til enhver tid gældende regler.
Ikast, den 02.01.2007
Salgs- og leveringsbetingelser